CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

11 May, 2009

ghairah bakal pengantin..

Satu hari kwn aku text aku kt YM,tny tentang wang hantaran kawin. Aku lg la xtau sbb aku belum kawin. Cumanya aku ada la dgr2 cerita dan pglaman org2 yg tdekat kawin.

Kata kwn aku tu..

" Duit hantaran tu khas utk pgantin perempuan. Mak bapak pgntin tu tak boleh amik. Segala belanja majlis kawin di tanggung oleh mak bapak pengantin perempuan itu sndiri.Pgantin hnya bagi 1/2 dari wang hantaran kpd mak bapak utk majlis tu.Jadi duit hadiah yg tetamu bagi tu nanti akan di beri kpd mak bapak pgntin tu utk meringankan beban mak bapak pgntin selepas selesai hari perkahwinan. Kira utk cover balik la duit yg habis tu.."

Setahu aku pulak..

" Duit hantaran dari pihak lelaki kpd pihak perempuan tu utk majlis yg akan di adakan di rumah pgntin perempuan tu.Yg selebihnya tu di tggung oleh mak bapak pihak pmpuan tu sndiri.Pastu duit hadiah dari tetamu tu mst la utk pgntin sbb dia yg kawin mst la org bg hadiah kat dia xkan mak bapak plak kan.So duit hadiah tu nt ikut la budi bicara pgntin tu sndiri samada nk bg je kt mak bapak dia yg bsusah pyh mguruskan hal2 kawin dia atau wat xtau je simpan duit tu."

So sekarang ni aku pening. xtau mana yg betul mana yg salah..

Yang paling penting aku nak diorg ni kawin.. :D

Sampai Nanti...

9 comments:

x o x o's said...

is rs btol pe yg kwn P.C ckp tu..
sbb ni kira last ritual la sebagai anak diorg kn..
sbb nk bg dkt org lain jage plak..
is rase btol la tu..

~vee~ said...

oo..eh?? tapi pesal duit yg tetamu
bagi tu kena bagi kt mak bapak. bkn diorg yg kawin. ikut kita la nk bg ke x? kan??
Susah tul la kawin ni.hehehehe

T.E.M.B.U.N said...

hehhe
ala duit hantaran tu nanti bg lah skit pada parents kita tuk blnje brg basah ke apa ke
dah lah majlis kita takkan parents nak tanggung semua
tu sebab lah sesape dpt wang hantaran yang tggi melambung dah boleh urut dada lega
duit tu tu wat cover majlis
hehe:)

kamu tu cepat skit kawen vee

~vee~ said...

dewi : tu la kan. rasanya ni semua tu depends atas org tu jgk.mcm mn dia nk handle semua tu kn. wah dw cm dh terer je ni dah ada bau2 nasi myk ke?huhuhu v tgu dw dlu la nt kami myusul... :D

Skinny Yash said...

ye cik vee....bab org dtg bagi duit tu..(certain negeri pnggil salam lapik) biase nye bg mak bapak..ye la..diorg yg bertungkus lumus tolong buat majlis kite kan. tp ade gak, klw mak bapak mmg xkuar duit, sume anak kuar duit, so duit salam lapik tu..mak bapak bg kat anak die trus..sbb anak die yg kuar duit kan...

ape2 pon..terpulang kpd individu itu sendiri. :)

~vee~ said...

KAK YASH SILENT : YES! TERPULANG PADA INDIVIDU ITU SENDIRI..
ITU LAH AYAT YG SAYA CARI2..HU HU HU

Skinny Yash said...

ha ha ha ha! at least ade bende yg saya contribute kan.. :)

susudalambotol said...

itu terpulang pada orang tu la awak. ada setengah parents dia ambik. tapi ada yg tak :)

~vee~ said...

hidd : babe,thank u for make it easier :)